Artykuły

Dietetycyonline.pl >> Artykuły >> Marchewka i jagoda na sokoli wzrok

Marchewka i jagoda na sokoli wzrok

Czwartek, 01.12.2011 | Autor: Malwina Chłodnicka | Ilość komentarzy: 0 | kategoria: Artykuły
Diety - Marchewka i jagoda na sokoli wzrok

Już nasze prababcie powtarzały, że najlepsze dla oczu są marchewki i jagody. Dowiedz się, co jeszcze powinniśmy jeść, aby cieszyć się doskonałym wzrokiem przez długie lata.

Przede wszystkim warzywa!
Światowa Organizacja Zdrowia zaleca co najmniej 5 porcji warzyw dziennie. Wybieraj zwłaszcza marchewkę, natkę pietruszki, szpinak, szczaw, paprykę czerwoną, dynię oraz pomidory, które bogate są w beta-karoten. Składnik ten zostaje w naszym organizmie przekształcony w witaminę A, która bierze udział w tworzeniu rodopsyny, czyli światłoczułego barwnika, dzięki któremu widzimy w ciemności i rozróżniamy kolory. Jedz również szpinak, jarmuż, kapustę włoską, koper, brokuły, groszek zielony, sałatę i seler naciowy. Warzywa te są bowiem dobrym źródłem innych, zbawiennych dla wzroku substancji - luteiny i zeoksantyny. Barwniki te nie są produkowane w organizmie człowieka, dlatego muszą być dostarczane z dietą. Wykazują one właściwości antyoksydacyjne: chronią siatkówkę przed uszkodzeniami wywołanymi przez wolne rodniki. Ponadto luteina i zeoksantyna wchodzą w skład plamki żółtej oka, filtrując szkodliwe dla oczu światło niebieskie, działają jak „wewnętrzne okulary słoneczne”. Aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na luteinę (5mg), powinieneś zjeść np.pół szklanki szpinaku lub półtorej szklanki groszku. W przypadku zeoksantyny (1mg), mogą to być np. 4 łyżki kukurydzy.
 

Postaw na owoce
Siegaj 2-3 razy dziennie po jagody, jeżyny, borówki, ciemne winogrona lub cytrusy. Owoce zawierające flawonoidy oraz witaminę C. Te pierwsze chronią plamkę żółtą przed uszkodzeniami, a witamina C wzmacnia naczynia krwionośne, odżywia i dotlenia siatkówkę.
 

Wybieraj pełnoziarniste produkty
Jak widzimy, pełne ziarno ma mnóstwo zalet, w tym przypadku dobroczynnymi składnikami są witaminy z grupy B, które wspomagają pracę nerwu wzrokowego, zmniejszają objawy zmęczenia oczu i poprawiają ostrość widzenia. Dlatego co najmniej 3-4 razy dziennie jedz pieczywo razowe, grube kasze i płatki wielozbożowe.                                                                              

Nie zapominaj o nabiale
Jedz 2-3 razy dziennie jogurt, twaróg, ser podpuszczkowy, śmietanę oraz pij mleko. Pieczywo raz dziennie możesz posmarować masłem. Nabiał jest dobrym źródłem witaminy B2, która razem z witaminą A wspomaga prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych oka. Zmniejsza również objawy zmęczenia wzroku, łagodzi nadwrażliwość na zbyt jasne światło, a ponadto obniża ryzyko wystąpienia zaćmy. Ponieważ witamina A jest rozpuszczalna tylko w tłuszczach nie powinieneś ograniczać się tylko do chudego nabiału, wybieraj raczej te o średniej zawartości tłuszczu np. mleko 2%.
 

Zamiast słodyczy podjadaj orzechy
Słodycze mają negatywny wpływ nie tylko na utrzymanie smukłej sylwetki, ale również na nasze oczy. Oprócz cukru zawierają bowiem wiele innych szkodliwych substancji, takich jak transkwasy tłuszczowe, przyczyniające się do uszkodzeń tkanek oka. Orzechy są natomiast bogatym źródłem witaminy E, należącej do jednych z najsilniejszych antyoksydantów. Działa ona pośrednio, chroniąc witaminę A i tłuszcze nienasycone przed utlenianiem. Bezpośrednio natomiast, zapobiegajac uszkodzeniom naczyń krwionośnych odżywiających gałkę oczną oraz poprawiając jakość widzenie po zmierzchu.

Pomysły na potrawy dobre dla oczu znajdziesz w zakładce „przepisy specjalisty"

Skomentuj Wasze komentarze (0)
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Dietetycyonline.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dietetycyonline.pl

Nasi specjaliści do Twojej dyspozycji!

 
Strona jest zarządzana przez: Sedecrem Sp. z o.o.